Kaçkar Zirve Tırmanışı Faaliyet Raporu

28 Nisan-1 Mayıs 2017 tarihleri arasında gerçekleştirilen Kaçkar Dağı Zirve Tırmanışı faaliyet raporudur.

FAALİYETİN

ADI: Kaçkar Dağı Zirve Tırmanış Faaliyeti

BÖLGESİ: Rize

TARİHİ: 28.04-01.05.2017

LİDERİ: Samet YAZICI

FAALİYET SORUMLUSU: Ferhat İNCEOĞLU

RAPORTÖR: Elif YILDIRIM, Ferhat İNCEOĞLU

FAALİYETE KATILANLARIN LİSTESİ:

Samet Yazıcı, Mustafa Altun, Mustafa Ateş, Erkan Tan, İsmail Şahinbey, İlknur Ünlü, Enes Berk Kargı, Gülşah Özlü, Ceyhun Cömert, Ferhat İnceoğlu, Hamza Gülseren, Hüseyin Korkmaz, Selçuk Aras, Tuğçe Bayrak, Ali Gencehan Çardak, Eren Bilen, Ömer Faruk Eker, Elif Yıldırım, Ayşe Gülcan Çolak, Ezgi Becerikli

1. FAALİYETTE KULLANILAN TEKNİK MALZEMELER:

Başlangıç grubundakiler hariç her sporcuda: kask, krampon, emniyet kemeri (corax), 2 perlon,3 pürsik, 3 kilitli karabina, 1 HMS, 1 buz burgusu her sporcuda yürüyüş kazması. Ayrıca 3 yarım ip, 4 telsiz, 3 bivak torbası

3.TIRMANILAN ROTA:

RAKIM: 3937 m

UZUNLUK:

HEDEFLENEN ZAMAN: 15 saat

HARCANAN ZAMAN: 12 saat 30 dk

ARTAN ZAMAN:

TEHLİKELER: Çığ, Taş, Buzul Yarıkları

1. YÜRÜYÜŞ YAPILAN VE TIRMANILAN ROTADA ZEMİN TANIMI:

Galler Düzünden öküz yatağına kadar karlı zeminde yürüdük. Kısmen taşlık yerlerin olduğu zemin yukarı kavrunda tamamen batak karla kaplıydı.Kamp alanından buzulun altına kadarki mesafede kar çok sertti ve gündüz eridiği için gece buzul tabaka oluşmuştu. Çıtırdıyordu. Buzulun başlangıç etabında kar oldukça sertti ancak iz açılabiliyordu. Bergschrunda baktığımızda üzeri neredeyse kapalıydı çok ince bir çatlak belli belirsizdi. Kapıya ulaştığımızda zemin kar-buz-taştı. Güneye geçtiğimizde güneş çoktan doğmuş ve üst katmandaki kar batmaya başlamıştı ancak alt katman oldukça sert ve kaygandı. Bazı bölgelerde rüzgar karı süpürmüş alttaki buzu gün yüzüne çıkarmıştı. Kapıya son 1 saat mesafede kısa bir yerde belimize kadar battık.

5.YİYECEK DURUMU: 4+1 günlük matrislerimizde puding bile vardı kişi başı 25 tl civarı harcadık.

6.HAVA DURUMU:

RÜZGAR:

SICAKLIK:

BULUT: İlk gün bulutlu diğer günler açıktı.

NOTLAR: hava neredeyse hiç kapatmadı. Ancak soğuktu.

1. KULLANILAN HABERLEŞME ARAÇLARI:

Çadırlar ve lider arası haberleşme için telsiz kullanıldı. Zirvede deneme amaçlı telefonu da kullandık.

1. ULAŞIM:

HAREKET YERİ ve SAATİ: KTÜ Kanuni Kampüs 19:00

VARIŞ YERİ ve SAATİ: Galler Düzü 22:00

KULLANILAN ARAÇ: renault master 18+1 nissan pick-up

BİREY BAŞINA ULAŞIM GİDERİ: 60 tl

ULAŞIM İLE İLGİLİ NOTLAR: Ulaşım için Yalçın Şahin‘e ulaştık. Renault için 800 nissan için 450 tl ödedik.

Yalçın Şahin: 0 535 942 10 55

GÜNLÜK FAALİYET DÖKÜMÜ:

28.04.2017 Cuma

19.00    Karadeniz Teknik Üniversitesi Ahmet Faik Barutçu Kütüphanesinden araçlarla yola çıkıldı.

20.25    Benzinlikte ihtiyaç molası verildi.

21.40    Galer Düzü yolu üzerinde aracın hareketini engelleyen taşı çekmek için araçtan inildi.

22.00    Araç Galer Düzüne ulaştı.

22.15    Herkes çadırlarını kurup içine girdi. Yemek için ocak yakanlar yada hazır getirenler oldu. Fs, yat saatinin  11.30 ve hazır ol saatinin 08.00 olduğunu duyurdu.

29.04.2017 Cumartesi

08.05    Galer Düzünden uzun ve zorlu yürüyüşe başlandı. Hava beklenenden iyiydi.

09.05    Aşağı Kavrona ulaşıldı. 10 dakika mola verildi.

10.15    Yukarı Kavrona ulaşıldı. Liderimiz molanın 30 dakika olduğunu bildirdi.

11.40    10 dakika ara verildi. 12.05’te birinci gruplardan bir kişi rahatsızlandığı için onunla ilgilenildi.

13.15    Kapıya varıldı. 30 dakika mola verildi.

14.40    10 dakika ara.

Ana Kampa Tırmanış

15.45    Ana kampa yani Mezovite ulaşıldı. Yürüyüş boyunca sıcak havanın etkisiyle kar bizi zorladı. Liderimiz ve üst gruplarımız sırayla iz açarak, local santral yaparak yürüyüş tamamlandı.                                                                                  Mezovite vardığımızda herkes çadırı için en uygun yeri seçip çadır arkadaşları ile birlikte karı ezmeye başladı.

Ana Kamp

16.15    Herkes çadırında dinlenmeye çekildi.

Msr Eren Xgk

Yorucu geçen 8 saatin ardından çadırlar su için kar eritmeye, yemek yapmaya başladı.

19.20    Üst gruplar zirve toplantısı için toplandı. Bizde zirve ekibi için termosları suyla doldurduk.

Gökyüzünde çok yıldız var bu yarın havanın güneşli olacağını gösterir.

30.04.2017 Pazar

03.00    Kalkıldı. Termoslar sıcak suyla dolduruldu. Geceden hazırlanmış çantalara konuldu.

04.00    Zirve ekibi yola çıktı. Kamp alanında 1. Gruplar olarak beş kişi ve 3. Gruplardan sadece bir kişi kaldı. Üşümemek için bir çadırda toplandık.

06.00    Çadırımızda bulunan telsizden, 2. Gruplardan Selçuk ve Tuğçe’nin bazı sıkıntılardan ötürü geri döneceğini öğrendik. Liderimiz Samet abi yalnız dönmemeleri için  onlarla geri döndü.

08.00    Kamp uyandı ve zirve ekibinin kapıya kadar ilerleyişine kısa süre şahit olduk. Kampta kalanlar olarak kahvaltı yaptık.  Herkes kendi bulunduğu çadırı toplamak için ayrıldı. Çadırları düzenledik. Hava oldukça sıcaktı.

Ve Mustafa Altun’un sesi telsizden ‘’Saat 12.10 KTÜDAKS 9 kişiyle zirve yaptı!’’. Bu ses bizi de gururlandırdı. Zirvede 15 dakika kalıp geri dönüş için yola koyuldular.

14.40    Zirvedeki dağcılar kapıya ulaştı. Artık onları ana kamptan görebiliyorduk.                                                       Zirveden dönenlerin yorgun ve aç olduklarını düşünerek su kaynatıp yemek hazırladık.

17.00    Zirveden döndüler. Yemek için çadırlarına girdiler, hep birlikte yemek yedik.

01.05.2017 Pazartesi

Hazır ol saati, Fs tarafından 08.00 olarak verildi.

08.00    KTÜDAKS olarak fotoğraf çekimi yaptık ve yola koyulduk.

08.45    Kapıya ulaştık. 5 dakika mola verdik.

09.35    Yukarı Kavron’da 15 dakika mola verildi.

10.20    Aşağı Kavron’a ulaştık. 5 dakika mola verildi.

11.00    Galer Düzüne vardık. 30 dakika belirlenen mola oradaki işletmecinin bize çay ikram etmesi ile 50 dakika oldu.

12.45    Ayder’e varıldı.

13.15    Ayder’den kaplıcaya yürümeye başladık.

13.30    Kaplıcaya ulaştık. Böylece 8 saatte çıktığımız yolu 5 saatte tamamlamış olduk.

Zirve tırmanışı raporu:

04.00    Hazır ol saatinde herkes kask krampon kuşanmış halde hazırdı. Samet Yazıcı liderliğinde kamptan ayrıldık. Geride başlangıç gurubundakilerin yanı sıra Gülşah’ı da bırakmıştık. Ekibin artçısı olarak en arkadan gelirken Selçuk’un kramponu çıktı. Bağlamalı kramponda boğuştuktan 10 dk sonra tekrar aynı sorunla uğraşıyorduk. Ekip epey uzaklaşmış ancak hala göz temasını kaybetmemiştik. Hızlı bir tempoyla ekibin bir kısmını buzul öncesi yakaladık. Tuğçe iyi değildi ve anons geçtim. Diğerlerini ekibi yakalaması için liderin yanına rotanın girişine gönderdim. Tuğçe ile biraz yürüdükten sonra Samet abiye tekrar anons geçtim. Tuğçe’ yi bırakıp gelmem söylendi. Ekibi gördüğümde planların değiştiğini anladım Samet Yazıcı tırmanış liderinin Mustafa Altun olduğunu kendisinin ise Selçuk ve Tuğçe ile geri döneceğini açıkladı.

Buzul

06:00   Buzulun girişinde kemerlerimizi kuşandık tüm ekipmanı üzerimize aldık. İpleri açıp sabit hattı kurduk ve sırayla tırmanmaya başladık. Hava dondurucu derecede soğuktu ve beklerken üşümeye başladık. Anons geçtim. Mustafa ekibin ipsiz gelebileceğini söyledi ve arkada İsmail Şahinbey ile emniyeti ve ipi toplayıp ilerledik. Diğerleri mola vermişti.

08:00   Bergschrund. Buraya ulaşmadan önce iki mola vermiştik ve moraller yerindeydi. Tırmanmaya molasız aktif dinlenmelerle devam ederken local santral yapmaya başladık.

Kapıya Son Adımlar

08:45   iyi bir tempoyla 3500 kapısındaydık. Bizi aşırı güvensiz kar-buz-çakıl yüzey karşıladı. 20 dk civarı mola verdik ve enerjimizi topladık.

Kaçkar Büyük Buzul Kapı

09:05   güney yüzünden alçalarak ilerledik. yaklaşık 100 m ileride çığ parkuru vardı ancak kar durumu iyiydi ve teker teker bu parkuru aştık. Ali kayıp düştü ve takla attıktan sonra toparlayıp durdu. Biraz ürkmüştük. 10 adım sonra Hüseyin düştü  yamacın tabanına kadar kaydıktan sonra ancak durabildi. Yüzey beklenenin aksine sertti.

10:30  yükselmeye başladık ve sırt hattına doğru ilerledik. Hamza iyi görünse de sendeliyordu.

11:20   Hüseyin ve Hamza‘yı bivak için uygun bir yerde bırakma kararı alan Mustafa ekibi hızla topladı ve sırt hattına bağlandık. İlk tepeye tırmandık yüzey kaya- buz karışımı ve güvensizdi zirveye 10 m kala Mustafa ekibe yanlış hatta girdiğimizi söyledi ve diğer tepeye doğru ekiple birlikte ilerledim. Mustafa yanımıza gelir gelmez tekrar öne geçti ve yaklaşık  50eğimdeki kaya-sert kar etabında zirveye kadar iz açtı.

12:10   saat 12 civarı zirvedeydik ve 9 kişilik ekip zirveye ulaştığında Mustafa telsizle kampa anons geçti.

Yeni Zirve Bayrağımızı Yerine Yerleştirdik.
Zirve Defteri

Zirve defterini bulamadık. Zar zor bulduğumuz kutunun içi çer çöp doluydu.

Zirve Kutusu

12:30   zirvede yaklaşık 15 dk kaldıktan sonra toplanıp dönüş yoluna girdik. Yarım saat sonra ekibin kalanını toplamış hızla alçalıyorduk. Dilber Düzü tarafındaki parkuru teker teker geçtik.

14:45   civarı kapıya ulaştık. Ekip yorgundu ve kapıda 15 dk civarı mola verdi. Mustafa bu arada kaya babasından perlonla emniyet aldı pürsik sürerek çakıl-buzul etabını geçtik ve Erkan TAN ile biraz aşağıdaki güvenli bir bölgede ekibi bekledik ve ipi topladıktan sonra hızla inmeye devam ettik.

16:15   buzuldan inmiş rota girişinde kemerlerimizi çıkarıyorduk. Yüklerimizi çantalara attıktan sonra ana kampa doğru ilerledik.

17:00  eriyen zemin mayın tarlası gibiydi kimin nerede beline kadar batacağı belirsizdi. Söve söve ilerledik ve kampın yakınında Selçuk Aras elinde çay dolu termos ile bizi karşıladı (adam). Samet Yazıcı bizi tebrik etti. Ve artık kamp alanındaydık.