Kaçkar Dağı Büyük Buzul Rotası Zirve Tırmanış Faaliyeti – Nisan 2018

Kaçkar Dağı (büyük buzul rotası) zirve tırmanışını başarıyla gerçekleştirdik.Cumhuriyetimizin temeli olan ve Türkiye Büyük Millet Meclisinin açılışının kutlandığı, Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün tüm dünya çocuklarına armağan ettiği bu anlamlı günde yapılan tırmanışı başta Atatürk olmak üzere tüm şehitlerimize, kurucu mecliste görev yapan milletvekillerimize ve dünya çocuklarına armağan ediyoruz.

KAÇKAR ZİRVE 3932 M.

RAPORTÖRÜ: Eren Bilen
E-MAİL: erenbilen98@gmail.com / svydylcnky@gmail.com
2.FAALİYETE KATILANLAR:
Mustafa Altun, Berkay Han, İsmail Şahinbey, Süveyda Yalçınkaya, Ayşe Gülcan Çolak, Ömer Faruk Eker
Fatih Akyüz, Eren Bilen
FAALİYETTE KULLANILAN TEKNİK MALZEMELER
Kask, krampon, kazma, pürsik, perlon, yarım ip, emniyet kemeri, kilitli karabina ve hms, 4 telsiz
3.TIRMANILAN ROTA:
HAREKET YERİ ve SAATİ: KTÜ C Kapısı, 19.00
VARIŞ YERİ ve SAATİ: Yukarı Kavron 22.40
BİREY BAŞINA ULAŞIM GİDERİ: 90 tl
ULAŞIM İLE İLGİLİ NOTLAR: Yalçın Şahin: 0 535 942 10 55 Tayfun Bekar: 0530 113 07 53

20.04.2018

08.20 Yukarı kavrondan çıktık
09.30 da 15 dk mola verdik
10.10 kapıya vardık
Not: Hava yol boyunca hafif kar yağışlı ve sisli yönümüzü babalara bakarak bulduk. Görüş mesafesi maksimum 40 m
Mezovite varana kadar 1 kaç defa mola verdik
12.20 Mezovite vardık
Hemen çadırları kurup yemek ve sıcak su yaptık

14.20 de yemek yemiş bir şekilde çadırlarımızdaydık
16.30 a kadar uyuduk ve dinlendik
19.30 Akşam yemeğinde karbonhidrat ağırlıklı beslendik ve zirve için sıcak su kaynattık
21.45 herkes uyudu

22.04.2018
05.00 da gerekli malzemelerle kamptan çıktık. Hava aydınlanmaya başlamıştı ve gökyüzünde tek bir bulut dahi yoktu. Zirve bizi çağırıyor..
30 dk sonra buzulun biraz altında kramponlarımızı giydik ve 06.05 de buzulun dibindeyiz. Abur cubur yiyip su içtikten sonra tırmanışa başladık. Buzul girişinde 45 50 derecelik bir eğim var ilk kısmın sonuna doğru yer yer buza değdiğimiz için ip açma kararı alındı Mustafa Altun önden gidip sabit hattı kurdu. Bizde pürsik sürerek ilerledik.
20 dakikada sabit hattı geçip ipi topladıktan sonra bir şeyler atıştırdık.
07.40 da Bergschrunddayız. Fakat üstü kapalı. Yarığın solunda küçük bir yükselti var onun üstünden tek tek geçerek yarığı arkamızda bırakıyoruz.
10 dakikalık yiyecek ve su molasından sonra yola devam. Herkes 15 adım iz açıyor. Eğim arttıkça adım sayısını 10 a düşürdük. Lokal santral yaparak ilerliyoruz.

08.55 de buzulu bitirdik kapıdayız sonunda güneşi gördük.
Kapıda 20 dk mola verdik ve enerjimizi topladık. Ekip iyi , Gülcanın biraz midesi bulanıyor. Hava açık ve güneşli. Rüzgar hızı normal.Lider Gülcan için devam etme kararı verdi.Daha sonra Güney yüzü dolayısıyla kürek taşıyan ve çığ çubuğu taşıyanlar kontrollü şekilde sıraya girdi.
Kapıdan sonra dağın güney yüzünden 100 m kadar alçaldık ve 15-20 m kadar bir yan geçiş yaptık. O sırada Gülcan kötüleşti ve Mustafa ekibin bir kısmının geri dönmesinin gerektiğini söyledi(İsmail,Berkay,Gülcan,Süveyda). Gülcanda yüksekliğe bağlı ADH başlamıştı(sonradan alınan bilgilere göre).Onlar inişe geçerken ben Ömer ve Mustafa zirveyi deneyecektik.
Yan geçişten sonra güney yüzündeki çanaktan yukarı iz açarak çıkmaya başladık. Üstteki yumuşak kar kramponlara yapıştığı için yürümek biraz daha zorlaşmıştı.
Sırt hattına kadar bu şekilde devam ettik.
11.35 de 3 kişilik ekip zirvedeyiz. Telsizle İsmail e ulaşmaya çalıştık ama başaramadık. Ana kampta fatih bizi bekliyordu. Fatih aracılığıyla İsmail le konuştuk buzulda iniştelermiş. Gülcanın durumu iyi.
Zirve kutusu karlara gömülmüştü.Ömerle birlikte kazarak zirve defterini çıkardık ve not düştük
Hava güzel ve rüzgar çok az zirvede 25 dk kaldıktan sonra 12.00 da inişe geçtik.
Zirvenin altındaki çanaktan aşağı inerken bazı yerlerde krampon çıkardık. Önce dik inmeyi denedik ama yumuşak kar kaymamıza sebep oluyordu. Sonra çanaktaki kar yükü fazla olmadığı için çanağı yan keserek geçtik bu şekilde hızla ilerledik.
13.30 kapıya vardık biraz dinleniyoruz. 20 dakikalık molanın ardından buzulu inerken ip açmaya gerek duymadık ve hızlı bir şekilde inişe geçtik 40 dk sonra buzulun dibindeyiz.
15.00 kamp alanına vardık.
Eren BİLEN

AYRILAN EKİP
Saat 9.45 civarında 4 kişilik bir ekip olarak geri dönüşe başladık. Yan geçiş yaptığımız yerden geri döndükten sonra güvenli bir kaya dibinde mola verdik. Bir şeyler atıştırıp su içtik. O sırada yoğun bir sis etrafı sardı ve tekrar harekete geçmek için sisin dağılması beklemeye karar verildi. Sis kısa bir süre sonra dağıldı ve yaklaşık 10.15 gibi molamızı bitirip tekrar yola koyulduk. Gülcan’ın midesi bulandığı için ağır bir tempoda ilerliyorduk. İsmail, derecelendirme ile Gülcan’ın durumunu anlamaya çalışıyordu. Mide bulantısı, halsizlik, denge kaybı ve sırtı dinlenildiğinde duyulan hırıltı açıkça akut dağ hastalığını gösteriyordu. Acil iniş gerekliydi ama bir o kadar da yavaş hareket etmeliydik çünkü Gülcan’da denge kaybı da vardı. Neredeyse 30 dakikalık bir sürenin sonunda kapıya varabildik. Saat 11 e yaklaşıyordu. Burada biraz dinlendik. Gülcan bol bol su içti ve bir şeyler yedi. Biz dinlenirken İsmail ve Berkay büyük buzuldan iniş için bir emniyet sistemi kurmaya başladılar. Bu arada zirve ekibi için suyumuzun bir kısmını orda bıraktık(Sonra çok dua ettiler :-) ). Bir kayababasından emniyet alarak ip hattını kurdular ve İsmail hemen o sistemden inerek aşağıda bizi beklemeye başladı. Berkay yukarıda bizi gözlemliyordu. Önce rahatsız olan arkadaşımız ipe girdi ve sistemden aşağı emniyet aleti kullanarak yavaşça indi. Ardından ben ipe girdim ve aşağı inip kayanın dibine geçtim. Hepimiz taş düşme riskine karşı temkinliydik ve olabildiğince güvenli bölgelerde beklemeye çalışıyorduk. Berkay sistemi çözerek ipi aşağı doğru bıraktı. O free olarak aşağı inerken biz de bir yandan ip birliğine giriyorduk. Acil iniş için ip birliği işi yavaşlatacaktı ama diklik yüzünden bir olumsuzluğu önlemek adına ipe girildi. Nihayetinde İsmail ve Berkay ip birliğinin başında ve sonunda bizler de ortasında olacak şekilde konumlandık ve inişe başladık. Acele etmeden, dikkatli bir şekilde birbirimizi kollayarak Birkaç saatin sonunda kamp alanına yaklaştık. Artık eğim azaldığında ip birliğinden çıktık, kramponlarımızı çıkardık. Kamp alanına doğru yürümeye devam ettik. Nihayetinde saat 12.40 civarında kamp alanına vardık.
Kamp alanına varmadan İsmail telsiz ile Fatih’e su, yemek ve tulum hazirlamasini söyledi. Kamp alanın da ise Gülcan ile ilgilenerek dinlenmesine karar verildi. Herhangi bir acil inişe gerek yoktu. Çünkü epey alçalınmış ve Gülca’nın artık daha iyi olduğu ekipçe gözlemlenmişti.
Süveyda YALÇINKAYA

Yardımları için Yalçın ŞAHİNE ve anıları için Halit amcaya teşekkür ederiz..